ŠKOLA MZDOVEJ ÚČTOVNÍČKY 2026, Kapitola 3. ZAMESTNÁVANIE OBČANOV EÚ A TRETÍCH KRAJÍN

Témy: zákon o službách zamestnanosti,Zákonník práce

*

Zamestnávanie občanov členských štátov EÚ a občanov tretích krajín v Slovenskej republike má svoje špecifiká (a komplikácie...) a legislatívne je upravené najmä zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti (v texte používame na označenie tohto zákona aj skratku ZSZ). Ďalším dôležitým predpisom je najmä zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov.

Je veľký rozdiel medzi zamestnávaním občanov členských štátov EÚ a zamestnávaním občanov tretích krajín. Pri zamestnávaní občanov členských štátov postačuje splnenie informačných povinností. Pri zamestnávaní občanov tretích krajín je to omnoho komplikovanejšie - či už z pohľadu administratívnych povinností, samotných možností, či z pohľadu trvania procesu prijatia zamestnanca z tretej krajiny.

V ďalšom texte sa budeme venovať postupne zamestnávaniu:

  • občanov členských štátov EÚ,
  • občanov - utečencov z Ukrajiny,
  • občanov tretích krajín v zvýhodnených režimoch,
  • občanov tretích krajín pri použití štandardných postupov.

*

VŠEOBECNÉ POJMY A ZÁSADY

*

Členský štát EÚ

Podľa § 2 ods. 4 ZSZ sa za členský štát EÚ považujú:

  • samotné členské štáty EÚ (EÚ 27),
  • štáty, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, teda štáty Island, Nórsko, Lichtenštajnsko,
  • Švajčiarsko.

*

Ktorí občania majú rovnaké právne postavenie ako občania SR

Podľa § 2 ods. 2 ZSZ, rovnaké právne postavenie v právnych vzťahoch vznikajúcich podľa zákona o službách zamestnanosti ako občania Slovenskej republiky, ak tento zákon neustanovuje inak, majú:

  • rodinní príslušníci občana Slovenskej republiky, ktorí sú štátnymi príslušníkmi tretej krajiny a ktorí majú oprávnený pobyt na území Slovenskej republiky,
  • občania členského štátu EÚ,
  • rodinní príslušníci občana členského štátu EÚ, ktorí sú štátnymi príslušníkmi tretej krajiny a ktorí majú oprávnený pobyt na území Slovenskej republiky,
  • štátni príslušníci Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska a ich rodinní príslušníci, ktorí sú štátnymi príslušníkmi tretej krajiny, ktorí si uplatnili právo na voľný pohyb podľa osobitného predpisu a ktorým toto právo zostáva zachované podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná,
  • štátni príslušníci tretej krajiny, ktorým bol udelený azyl alebo ktorým bola poskytnutá doplnková ochrana,
  • štátni príslušníci tretej krajiny, ktorí majú v Slovenskej republike udelený pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny s priznaným postavením osoby s dlhodobým pobytom Európskej únie podľa § 42 ods. 2 písm. c) zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov.

*

Rodinný príslušník občana SR a občana členského štátu Európskej únie na tieto účely je podľa § 2 ods. 6 ZSZ jeho:

  • manžel,
  • priamy potomok, ktorý je mladší ako 21 rokov alebo ktorý je nezaopatrenou osobou, taktiež takýto potomok jeho manžela,
  • závislý priamy príbuzný vo vzostupnej línii (rodič, starý rodič) a takýto príbuzný jeho manžela.

*

Cudzina

Cudzina na účely zákona o službách zamestnanosti je podľa § 2 ods. 5 ZSZ štát, ktorý nie je členským štátom Európskej únie.

*

Štátny príslušník tretej krajiny (cudzinec)

Podľa § 2 ods. 1 písm. n) zákona o službách zamestnanosti, štátny príslušník tretej krajiny, resp. cudzinec je:

  • štátny príslušník krajiny, ktorá nie je členským štátom Európskej únie (§ 2 ods. 4),
  • osoba bez štátnej príslušnosti.

*

Zamestnanie

Na účely zákona o službách zamestnanosti sa podľa § 4 ZSZ a § 6 ods. 4 ZSZ za zamestnanie považuje výkon práce v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu (napr. štátna služba).

*

Vysokokvalifikované zamestnanie

Vysokokvalifikované zamestnanie je podľa § 37 ods. 3 zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov také zamestnanie:

  • na ktorého výkon sa vyžaduje vyššia odborná kvalifikácia = kvalifikácia preukázaná dokladom o vysokoškolskom vzdelaní a podobne,
  • za ktorého výkon patrí štátnemu príslušníkovi tretej krajiny mesačná mzda najmenej vo výške 1,2-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom SR za rok, ktorý predchádza roku, v ktorom sa podáva žiadosť o vydanie modrej karty, alebo
  • za ktorého výkon patrí štátnemu príslušníkovi tretej krajiny mesačná mzda najmenej vo výške priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom SR za rok, ktorý predchádza roku, v ktorom sa podáva žiadosť o vydanie modrej karty, ak ide o štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý získal VŠ vzdelanie najviac tri roky pred podaním žiadosti o vydanie modrej karty (to neplatí pri obnovovaní modrej karty po uplynutí 3 rokov od získania VŠ vzdelania alebo po uplynutí 24 mesiacov od vydania prvej modrej karty).

*

Sezónne zamestnanie

Sezónne zamestnanie podľa § 21 ods. 5 ZSZ je činnosť, ktorej vykonávanie nepresahuje 180 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov, viaže sa k určitému obdobiu roka opakujúcou sa udalosťou alebo opakujúcim sa sledom udalostí spojených so sezónnymi podmienkami, počas ktorých sa vyžaduje podstatne vyšší objem práce.

Odvetvia, v ktorých je možné využiť formu sezónneho zamestnania, ustanovuje vyhláška MPSVaR č. 190/2017 Z. z.:

Sekcia A – Poľnohospodárstvo, lesníctvo a rybolov

Sekcia C – Priemyselná výroba

Sekcia F – Stavebníctvo

Sekcia I – Ubytovacie a stravovacie služby

V júli 2025 je v legislatívnom procese návrh novely vyhlášky, do zoznamu odvetví sezónnych zamestnaní sa navrhujú doplniť divízie Štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2 (2008) 52 Skladové a pomocné činnosti v doprave a 53 Poštové služby a služby kuriérov.

*

Štátny príslušník tretej krajiny môže vykonávať sezónne zamestnanie:

  • na povolenie na zamestnanie, ak sezónne zamestnanie bude trvať najviac 90 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov,
  • na potvrdenie o možnosti obsadenia VPM, ak dĺžka trvania sezónneho zamestnania je nad 90 dní, najviac však 180 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov.

*

Obmedzenie počtu zamestnancov

Podľa § 21 ods. 6 ZSZ zamestnávateľ nesmie z celkového počtu zamestnancov (do celkového počtu sa započítavajú zamestnanci bez rozdielu štátnej príslušnosti) zamestnávať viac ako 45 % štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorých zamestnal s využitím (zrýchleného) postupu podľa § 21b ods. 7 písm. f) ZSZ. Teda štátnych príslušníkov tretích krajín, pri zamestnaní ktorých vydal úrad práce potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta bez prihliadnutia na situáciu na trhu práce z dôvodu, že ide o výkon zamestnania s nedostatkom pracovnej sily v okrese, v ktorom bola za uplynulý kalendárny rok priemerná miera evidovanej nezamestnanosti nižšia ako 5 %.

Pritom do celkového počtu zamestnancov sa započítavajú zamestnanci v pracovnom pomere, ktorý je dohodnutý najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času. Splnenie podmienky podielu zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny a rozsahu týždenného pracovného času na žiadosť úradu práce preukazuje zamestnávateľ.

*

Úrad práce

Príslušným úradom práce je úrad, v ktorého územnom obvode bude občan členského štátu EÚ, resp. občan tretej krajiny zamestnaný. V prípade, ak výkon zamestnania bude na viacerých miestach, príslušný úrad sa určí podľa sídla zamestnávateľa.

Úrad práce vedie evidenciu údajov o nástupe do zamestnania a o skončení zamestnania občanov členského štátu Európskej únie, ich rodinných príslušníkov a občanov tretích krajín.

Úrad práce oznamuje ústrediu voľné pracovné miesta, ktoré môžu byť obsadené občanom tretej krajiny. Poskytuje informácie občanovi tretej krajiny o možnostiach zamestnania vo svojom územnom obvode. Poskytuje ústrediu informácie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu.

Vydáva a ruší potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta.

Udeľuje, predlžuje a odníma povolenie na zamestnanie.

*

Ústredie práce

Ústredie práce vedie centrálnu evidenciu údajov o nástupe do zamestnania a o skončení zamestnania občanov členského štátu Európskej únie, ich rodinných príslušníkov a občanov tretích krajín.

Ústredie práce vykonáva činnosti, ktoré súvisia s nahlasovaním voľných pracovných miest, ktoré by mohli byť obsadené občanmi tretej krajiny, riadi a usmerňuje činnosť úradov v tejto oblasti.

Vydáva a ruší potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, občanom tretej krajiny.

Podľa § 12 písm. ad) ZSZ platí, že do pôsobnosti Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny patrí identifikovať zamestnania s nedostatkom pracovnej sily v krajoch a zverejňovať na svojom webovom sídle zoznam týchto zamestnaní do konca kalendárneho mesiaca bezprostredne nasledujúceho po príslušnom kalendárnom štvrťroku.

*

Pokuty

Ústredie a úrad uložia pokutu zamestnávateľovi za porušenie povinností podľa tohto zákona do výšky 33193,91 €. Pri ukladaní pokuty sa prihliada na závažnosť zistených nedostatkov, závažnosť ich následkov a opakované zistenie toho istého nedostatku.

Pokutu možno uložiť v lehote jedného roka odo dňa, keď sa ústredie a úrad dozvedeli o porušení týchto povinností, najneskôr však do troch rokov odo dňa, kedy došlo k porušeniu.

*

INFORMAČNÁ POVINNOSŤ ZAMESTNÁVATEĽA

Pri zamestnávaní občanov členských štátov EÚ a cudzincov musí slovenský zamestnávateľ plniť informačné povinnosti voči úradom práce, resp. Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny. Tieto povinnosti závisia od toho, ako a akého občana slovenský zamestnávateľ zamestná.

*

Zamestnanie občana členského štátu

Pri zamestnávaní občana členského štátu EÚ a jeho rodinných príslušníkov je zamestnávateľ podľa § 23b ods. 2 a ods. 6 ZSZ povinný písomne informovať príslušný úrad práce (úrad, v ktorého územnom obvode bude občan členského štátu EÚ zamestnaný) - v dvoch vyhotoveniach - na určenom tlačive „Informačná karta“, nájdete ho na webovej stránke Ústredia práce:

  • o nástupe do zamestnania do siedmich pracovných dní odo dňa nástupu do zamestnania,
  • o skončení zamestnania do siedmich pracovných dní odo dňa skončenia zamestnania.

*

Zamestnanie štátneho príslušníka tretej krajiny

Pri zamestnávaní občanov tretích krajín je zamestnávateľ podľa § 23b ods. 2 a ods. 6 ZSZ obdobne povinný písomne informovať príslušný úrad práce - v dvoch vyhotoveniach - na určenom tlačive „Informačná karta“:

  • o nástupe do zamestnania do siedmich pracovných dní odo dňa nástupu do zamestnania,
  • o skončení zamestnania do siedmich pracovných dní odo dňa skončenia zamestnania.

Zamestnávateľ je ďalej povinný priložiť kópiu pracovnej zmluvy.

Ak ide o zamestnávanie štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý je uvedený v § 23a ZSZ (pozrite ďalej), pričom je zamestnaný na dohodu, tak zamestnávateľ je povinný priložiť kópiu dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.

Ak ide o zamestnávanie štátneho príslušníka tretej krajiny podľa § 23a ods. 1 písm. u) = teda takého, ktorý bude zamestnaný na určené obdobie na účel jeho zaškolenia najviac na šesť po sebe nasledujúcich týždňov v kalendárnom roku (ak ide o výkon zamestnania v okrese s nedostatkom pracovnej sily) a ktorý má podanú žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania na to isté pracovné miesto..., zamestnávateľ prikladá aj kópiu potvrdenia o prijatí žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania. Ak štátny príslušník tretej krajiny nepodlieha vízovej povinnosti podľa osobitného predpisu, zamestnávateľ prikladá aj doklad potvrdzujúci zabezpečenie ubytovania, ktoré spĺňa minimálne požiadavky, najmenej na obdobie zamestnania.

Ak ide o štátneho príslušníka tretej krajiny podľa § 23a ods. 1 písm. v) = teda takého, ktorého vyslal zamestnávateľ so sídlom v členskom štáte Európskej únie v rámci poskytovania služieb zabezpečovaných týmto zamestnávateľom..., tak zamestnávateľ prikladá aj:

  • doklad potvrdzujúci zabezpečenie ubytovania, ktoré spĺňa minimálne požiadavky, najmenej na predpokladané obdobie vyslania, ak ide o štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý nepodlieha vízovej povinnosti podľa osobitného predpisu,
  • kópiu osvedčenia o uplatniteľných právnych predpisoch (PD A1), ak bolo poskytnuté,
  • kópiu dokladu o pobyte na území členského štátu, v ktorom štátny príslušník tretej krajiny bežne pracuje, ak sa povolenie na pobyt vyžaduje podľa právnych predpisov štátu, z ktorého je vyslaný.

Ak ide o štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý je držiteľom modrej karty, informačnú povinnosť plní zamestnávateľ vo vzťahu k Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny.

*

Pozor, bez ohľadu na to, či ide o zamestnanie občana členského štátu alebo o zamestnanie štátneho príslušníka tretej krajiny, pri zmene miesta výkonu práce, kde nové miesto výkonu práce spadá do územnej pôsobnosti iného úradu práce - má zamestnávateľ povinnosť podať novú informačnú kartu na príslušnom úrade práce.

*

ZAMESTNANIE OBČANOV ČLENSKÝCH ŠTÁTOV

Zamestnávanie občana členského štátu EÚ sa z pohľadu zamestnávateľa nijako nelíši od zamestnávania slovenského občana. Pri zamestnávaní občana členského štátu nemá slovenský zamestnávateľ temer žiadne administratívne povinnosti a postupuje v praxi rovnako ako pri zamestnávaní občana SR.

Jediný rozdiel je informačná povinnosť zamestnávateľa podľa § 23b ods. 2 a 6 ZSZ, viď vyššie.

*

 Uzamknutý obsah.

Zaregistrujte sa a získajte prístup k pokračovaniu článku

Odpovedám do 24 hodín,v priemere za 25 hodín ... pýtať sa môžete s prístupom OBČAN/JEDNA OTÁZKA/PROFESIONÁL ... Webináre jeseň/zima 2025/26 + prístupy na rok 2026 už v predaji, zľavy LEN DO KONCA AUGUSTA, prvých 100 klientov s prístupom PROFESIONÁL na rok 2026 dostane darček: knihu "ŠKOLA 2026"

 Diskusia je uzamknutá.

Rozšírte svoju registráciu a získajte prístup do diskusie. Položte svoju otázku Jozefovi Mihálovi.

Pozri 'ŠKOLA MZDOVEJ ÚČTOVNÍČKY 2026' v obchode